כאשר ניגשים לבחור את השער החשמלי, ישנם שלל שיקולים שיש להתחשב בהם הנוגעים למאפיינים השונים של השער.
השיקולים הרבים נובעים בין השאר מתוך כך שהשער הוא פריט טכנולוגי אשר עושה שימוש במנגנונים מובנים כדי לבצע פעולה אוטומטית, והדבר פותח מרווח רחב בין האפשרויות השונות עבור מנגנון זה.
אך לפני שיורדים לדקויות הללו, יש להגדיר קודם כל את הציפיות שלנו מהשער, וכך ניתן להבין מה יהיה השער הטוב ביותר לצרכים שלנו.
ההבדלים בין סוגי המתחמים השונים יכולים להיות הבדלים של שמים בארץ, והם מתפרסים כל הדרך מחניות פרטיות, אל חניונים ציבוריים, דרך מתחמים מגודרים ועד בתים פרטיים עם שבילי גישה פנימיים.
כאשר אנו יודעים היכן השער יהיה ממוקם, אנחנו יכולים לעשות את הצעדים הראשונים בהבנת הצרכים שאנו מצפים ממנו למלא.
שערים שונים, המיועדים להגן על מתחמים שונים, עשויים להיות בעלי תדירות שימוש מגוונת למדי.
שערים חשמליים פרטיים, לדוגמא, יהיה בעלי שימוש הרבה פחות תכוף מזה של שערים חשמליים הממוקמים בכניסה לחניונים ציבוריים.
כאשר נדע מהי תדירות השימוש, נוכל לבחור את המנגנונים החשמליים שיהיו היעילים ביותר למטרה זו.
השערים החשמליים הנפוצים ביותר, שערי הזרוע, מונעים מעבר של כלי רכב בעלי יותר משני גלגלים.
עבור אופנועים ואף הולכי רגל, השערים הללו אינם מהווים מכשול.
כך, יש בנמצא שערים שונים אשר מווסתים את אפשרות המעבר בהם באופנים שונים.
החיישנים הפשוטים ביותר הם חיישנים מזהים תנועה, אשר אמור למנוע מהשער החשמלי להיסגר כאשר מישהו עובר בו.
מדובר בחיישנים אשר אמורים להיות מובנים בכל שער, ויש לוודא את הימצאותם כאשר בוחרים את השער החשמלי.
חיישנים ומנגנונים נוספים יהיו אחראים על פתיחת השער, וכך יש צורך להבין כיצד נרצה שהשער ייפתח: האם בלחיצת כפתור בשלט, או אולי באמצעות העברת כרטיס זיהוי – ואולי, במקרים מיוחדים, נרצה שייפתח בהתאם לזיהוי ביומטרי כלשהו?
מהירות התגובה והתנועה של השערים היא לרוב יחסית אל המשקל שלהם, כאשר גם מידת המיגון שלהם יחסית אל המשקל.
כך נוצר מצב המאפיין את מרבית השערים, שככל שהם ממוגנים יותר, זמן התגובה והתנועה שלהם יהיה ממושך יותר.
לשם כך, יש להבין את תדירות השימוש בשער ואת רמת המיגון הדרושה עבורו – כך ניתן למצוא את עמק השווה ולאתר את השער שפעילותו לא תהיה איטית מידי, ועם זאת, רמת המיגון שלו תעלה על הציפיות שלנו.
למראה של השער יש שני היבטים, הראשון נוגע לפרטיות של המתחם הפנימי, ואילו השני נוגע לאסתטיקה שאנו מבקשים להקנות למבנה כולו.
כך יש צורך להכריע קודם כל, האם אנו רוצים לאפשר לעוברים ולשבים להציץ פנימה אל המתחם הפנימי – או במילים אחרות, האם השער צריך להיות אטום או לא?
נוסף לכך, מומלץ לנו לבחור שער שיתאים באופיו האסתטי למבנה בו הוא ממוקם – או לכל הפחות, יהיה בעל גוון ניטראלי.
מבחינה זו ניתן אף להוסיף ולבחור בשער מעוצב באופן קפדני, וכך לנצל את הנוכחות הכבדה שלו כדי לייצר תוספת מעניינת למרחב האסתטי.
ישנם סוגים רבים ומגוונים של שערים חשמליים, ובאופן זה הם הופכים למשפחה גדולה ורחבה.
ניתן לבצע את החלוקה בין סוגי השערים השונים על פי אופן הפתיחה שלהם, כאשר חלקם מתרוממים כלפי מעלה, אחרים נעים הצידה וישנם כאלה שאף נפתחים פנימה או החוצה.
מכיוון שכל אחד מהסוגים הללו, גם הוא כולל בעצמו תת סוגים רבים, חלוקה יעילה יותר תהיה באמצעות סקירת סוגי השערים הנפוצים ביותר:
שערי הזרוע נפתחים בתנועה כלפי מעלה, כאשר השער המתקבל הוא זרוע מתכת אחת בלבד אשר מונעת מכלי הרכב להיכנס או לצאת ברגע שהיא סגורה.
מנגד, שערי הזרוע לא מגבילה את התנועה של הולכי הרגל ואף לא של כלי רכב דו גלגליים.
מדובר בשער אטום לחלוטין, שאינו מאפשר מעבר של אף אחד כאשר הוא סגור.
השער הנגלל מתרומם כלפי מעלה בזווית ונצמד אל התקרה, באופן שמאפשר פתיחה יעילה גם בחלל קטן יחסית.
שערי כנף מתאימים בעיקר לאזורים צרים או קטנים, בהם אין די מרחב תמרון כדי להניע את השער הצידה או למעלה.
שערי הכנף יכולים להגיע בכל מיני תצורות, וכך להוות פתרונות ממוגנים יותר או פחות.
שערים אלה הם מן הסוג הנגלל הצידה, והמסילות שומרות עליו במקומו.
בין השערים הללו ניתן למצוא שלל תצורות, ממוגנות יותר או פחות.
שערים אלה דומים בפעילותם לשערי ההזזה על מסילות, אך הם מבצעים את עבודתם ללא מסילות שכן הם כבדים פחות.
באופן זה מתקבל שער פחות עמיד לחבלות, אך הוא עדיין יציב וממוגן ביותר.
שערים חשמליים מבצעים את פעולתם באופן אוטומטי, ומכיוון שמדובר בתזוזה מכאנית של שער שעשוי להיות כבד במיוחד, על השערים להיות מצוידים במנועים.
המנועים החשמליים הם מגוונים, והם מגיעים בשלל דגמים ותצורות אשר נבדלים זה מזה בכוח שלהם, בצריכת האנרגיה ובמהירות התזוזה.
ניתן לפלג את המנועים השונים לשתי קטגוריות אשר מכסות יחדיו את מרבית המנועים שמשולבים בשערים החשמליים:
פעילותו של המנוע מסתכמת בהמרת אנרגיה חשמלית לאנרגיה מכאנית, ובאמצעות גישה ישירה לנקודת סיפוק חשמל הוא מסוגל לגרום לתנועה של השער.
באמצעות מנגנון שכזה, על אף שהצריכה האנרגטית עשויה להיות גבוה יותר, המנוע מסוגל להניע עצמים בעלי התנגדות גבוהה הרבה יותר.
באופן זה, המנוע האלקטרו הידראולי יכול לשמש עבור שערים ממוגנים במיוחד אשר מתאפיינים במשקל כבד.
העלויות של השערים החשמליים נפרסות על היצע רחב של מחירים.
זאת כתוצאה מהגיוון הגדול בין סוגי השערים השונים, חומרי הגולם מהם הם מיוצרים, המנועים המשולבים בהם והחיישנים הנוספים המוטמעים בהם.
שערי הזרוע, סוג השערים החשמליים הפשוט ביותר, לרוב נעים בין מחירים של 4000 שקלים לבין 8000 שקלים.
שערים כבדים יותר וממוגנים יותר, יידרשו חומרי גלם יקרים יותר ומנועים חזקים יותר, וכך המחירים שלהם עלולים לחצות את עשרת אלפי השקלים.
בנוסף למחירים אלה, יש לכלול גם את החיישנים המוטמעים בשער החשמלי.
החיישנים הפשוטים המאפשרים פתיחה מרחוק מסתכמים בסכום של בין 1500 ל-3000 שקלים, אך אמצעי פתיחה מתוחכמים יותר עלולים להיות יקרים יותר.